Terwijl jij nog aan het bijkomen bent van de decemberdrukte en je goede voornemens op papier zet, zijn er anderen die ook plannen maken voor het nieuwe jaar. Helaas heb ik het niet over je klanten, maar over hackers en bot-netwerken.
Hackers hebben namelijk ook goede voornemens: nog meer kwetsbare webshops vinden.
Ik kom veel ondernemers tegen met de mentaliteit: “Als het werkt, blijf ik er vanaf.” Ze zijn als de dood dat een update hun webshop sloopt. Het resultaat? Een webshop die draait op software uit 2023, met plugins die al 18 maanden geen beveiligingsupdate hebben gehad.
Dat is geen stabiele webshop. Dat is een tijdbom. Dit is waarom webshop beveiliging 2026 boven aan je prioriteitenlijst moet staan.
De risico’s zijn groter dan je denkt
In 2026 is een hack niet meer een jongen op een zolderkamer die ‘voor de lol’ je homepage verandert in een plaatje van een piraat. Het is georganiseerde misdaad. Ze zoeken naar:
- Klantdata: Om door te verkopen.
- Creditcardgegevens: Via ‘skimmers’ die ze onzichtbaar in je checkout bouwen.
- Gijzeling (Ransomware): Je hele shop op zwart, tenzij je betaalt.
De grootste lekken zitten vaak niet in de kern van je software (zoals Magento, Shopware of WooCommerce), maar in de randzaken:
- Verouderde Plugins: Die ene leuke ‘verlanglijst-plugin’ die al jaren niet meer wordt ondersteund door de maker? Dat is een open achterdeur.
- Zwakke wachtwoorden van personeel: Heeft jouw stagiair toegang met het wachtwoord
Welkom2025!? Dan ben je zo binnen. - Geen 2FA: In 2026 is inloggen zonder Two-Factor Authentication (een code via je mobiel) eigenlijk onacceptabel.
De Grote Security Check: 5 Punten
Je hoeft geen IT-expert te zijn om de basis op orde te hebben. Loop deze week nog deze 5 punten na:
- De Update Ronde: Update je CMS, je thema én al je plugins. Ben je bang dat de boel crasht? Maak dan eerst een back-up (of laat je bouwer dit doen op een testomgeving). Maar update altijd.
- De Gebruikers-Schoonmaak: Kijk eens in je lijst met gebruikers (‘Users’). Staan daar oud-medewerkers tussen die al een jaar weg zijn? Of dat marketingbureau waar je ruzie mee kreeg? Verwijder ze direct.
- Zet 2FA aan: Verplicht iedereen die in de backend van je shop kan komen om 2FA te gebruiken. Ja, dat is soms irritant. Een datalek is irritanter.
- Back-up Controle: Je betaalt waarschijnlijk voor back-ups. Maar heb je wel eens geprobeerd er één terug te zetten? Een back-up die je niet kunt restoren, is geen back-up. Test het.
- SSL en AVG: Is je groene slotje (SSL certificaat) nog geldig? En voldoet je cookie-melding nog aan de regels van 2026?
Hoe wij dat bij retailZ doen
Wij nemen bij retailZ geen risico met de shops van onze klanten. Wij geloven niet in “jaarlijks onderhoud”. Wij geloven in continu onderhoud.
Onze eigen shops en de shops die wij in beheer hebben, worden wekelijks gemonitord. Security patches worden direct doorgevoerd. Waarom? Omdat het goedkoper is om iets bij te houden, dan om achteraf de puinhopen van een hack op te ruimen. Het is als je auto: als je nooit olie ververst, loopt de motor vast. En dat gebeurt altijd op de snelweg (of tijdens Black Friday).
Slaap jij rustig?
Heb je geen idee hoe het gesteld is met de beveiliging van je shop? En lig je daar nu wakker van? Dat is niet de bedoeling.
Laten we het checken. Vraag een retailZ Security Audit aan. Wij lopen je shop na op de kritieke punten, zodat jij zeker weet dat je in 2026 alleen bezoekers binnenlaat die daadwerkelijk iets willen kopen.