Pak je telefoon er eens bij. Nu meteen. Ga naar je eigen webshop. Probeer binnen 10 seconden een product te vinden, in het mandje te leggen en naar de checkout te gaan.
Lukt het? Of moet je inzoomen, scrollen en zoeken naar het kruisje van die irritante pop-up?
De realiteit is hard: 70% tot 80% van je bezoekers zit op mobiel. Toch ontwerpen en beheren de meeste winkeliers hun shop achter een groot beeldscherm op kantoor. Je ziet een prachtige, ruime site. Maar je klant ziet een gepriegel op een klein schermpje.
Als je navigatie op mobiel niet vlekkeloos is, ben je geen omzet aan het mislopen, je bent het aan het weggooien. In dit artikel bespreken we de 5 dodelijke zonden bij het mobiele webshop optimaliseren.
1. De “Fat Finger” frustratie (Te kleine knoppen)
Je klant heeft geen muisaanwijzer van 1 pixel groot. Hij heeft een duim. Een van de grootste ergernissen is dat knoppen of linkjes te dicht op elkaar staan. De klant wil op “Maat M” klikken, maar raakt per ongeluk “Maat L” of, erger nog, een andere link. De regel: Een klikbaar element moet minimaal 44×44 pixels groot zijn. Geef die duim de ruimte.
2. De ontsnappings-vrije Pop-up
Je wilt graag inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Dus heb je zo’n mooie pop-up ingesteld. Op desktop ziet dat er prima uit. Maar op mobiel? Daar vult de pop-up het hele scherm. En het ergste: het ‘kruisje’ om hem weg te klikken valt net buiten beeld of is onzichtbaar over je header heen geplakt. De bezoeker kan niet verder en klikt weg. Einde sessie.
3. Het Hamburger-doolhof
Dat icoontje met drie streepjes (het hamburgermenu) is standaard. Maar wat gebeurt er als je erop klikt? Krijgt de klant een overzichtelijke lijst? Of moet hij 4 niveaus diep klikken (Heren > Kleding > Bovenstukken > Truien) voordat hij iets ziet? Op mobiel moet je navigatie plat zijn. Zorg dat de belangrijkste categorieën direct zichtbaar zijn, eventueel met plaatjes in het menu zelf.
4. De zoekbalk verbergen
Op mobiel hebben mensen geen zin om te bladeren. Ze willen zoeken. Verstop je zoekbalk niet achter een klein vergrootglas-icoontje in de hoek. Maak hem groot, wit en prominent bovenaan de pagina. Een bezoeker die zoekt, converteert 3x vaker dan een bezoeker die bladert.
5. De “Zoek de bestelknop” game
Je klant scrolt door de productfoto’s en leest de beschrijving. Hij is overtuigd. Hij wil kopen. Maar… waar is de knop? Hij moet helemaal terug naar boven scrollen om de knop “In Winkelmand” te vinden. De Fix: Gebruik een Sticky Add-to-Cart button. Dit is een balk die onderaan het scherm blijft ‘plakken’ terwijl de klant scrolt. De koopknop is zo altijd binnen duimbereik.
retailZ aanpak: Mobile First is geen loze kreet
Bij retailZ ontwerpen wij geen ‘desktop sites die ook op mobiel werken’. Wij ontwerpen mobiele sites die we uitvergroten voor desktop. Dat is een wezenlijk verschil. Wij testen elke knop, elke flow en elke pixel op de kleinste iPhone en de goedkoopste Android. Want daar zit jouw omzet.
Durf jij de confrontatie aan?
Heb je na het lezen van dit stuk het gevoel dat je steken laat vallen? Laten we een Mobiele Audit doen. Wij lopen je shop door alsof we een ongeduldige klant in de trein zijn. We filmen ons scherm en geven je direct verbeterpunten.
Stop met gokken, begin met mobiele webshop optimaliseren.