Je kent het wel met een oude auto. Je bent eraan gehecht en hij heeft je jarenlang trouw overal gebracht. Maar de laatste tijd sta je vaker bij de garage dan je lief is. Eerst de uitlaat, dan de remmen, en nu lekt er olie. Op een gegeven moment zegt de monteur: “Luister, de reparatiekosten zijn nu hoger dan de dagwaarde. Het is tijd voor een nieuwe.”
Met webshops werkt het precies zo. Software veroudert. Wat in 2019 “state-of-the-art” was, is in 2026 traag, onveilig en inflexibel. Veel retailers blijven echter ‘oplappen’ uit angst voor een migratie. Maar soms is door blijven modderen de duurste optie.
In dit artikel bespreken we de harde signalen dat je niet moet repareren, maar een nieuwe webshop laten maken de enige logische stap is.
Signaal 1: De “Update-Angst”
Durf jij in je dashboard op de knop ‘Update Plugins’ te klikken? Of breekt het zweet je dan uit omdat de vorige keer je hele checkout eruit lag? Als je bang bent om je software bij te werken omdat de code aan elkaar hangt van “houtje-touwtje” oplossingen, heb je een probleem. Een verouderde shop is een open deur voor hackers.
Signaal 2: Traagheid is dodelijk
Google (Core Web Vitals) en je klanten zijn genadeloos. Laadt je pagina niet binnen 2 seconden? Dan is de klant weg. Oude shops zitten vaak vol met ‘code-vervuiling’: resten van oude plugins en scripts die niet meer gebruikt worden, maar de boel wel vertragen. Dit krijg je er met optimalisatie bijna niet meer uit. Een schone lei is dan vaak sneller én goedkoper.
Signaal 3: Mobiel voelt als ‘gepriegel’
Is jouw mobiele site eigenlijk gewoon een verkleinde versie van je desktop site? Moeten klanten inzoomen of horizontaal scrollen? In 2026 is dat onacceptabel. Een moderne shop is Mobile First gebouwd. Als jouw huidige template dat niet ondersteunt, verlies je dagelijks omzet aan concurrenten die wél een soepele mobiele ervaring bieden.
De retailZ aanpak: Migreren zonder hoofdpijn
“Een nieuwe webshop laten maken klinkt als heel veel gedoe. Raak ik mijn klanten kwijt? En mijn Google posities?” Die angst snappen we. Daarom hebben wij een strikt migratie-protocol ontwikkeld:
- Data Behoud: Wij zetten al je producten, klanten en bestelhistorie veilig over. Je begint niet op nul.
- SEO Garantie: Wij brengen al je oude URL’s in kaart en maken ‘redirects’ naar de nieuwe pagina’s. Zo behoud je je waarde in Google.
- Koppelingen: We zorgen dat je nieuwe shop direct praat met je boekhouding en vervoerders.
Case: Van Magento 1 naar Shopware
Vorig jaar kwam er een klant bij ons met een oude Magento 1 shop. De site was traag en aanpassingen kostten uren development-tijd. We hebben besloten niet te repareren, maar te migreren naar een fris platform. Het resultaat: De laadtijd halveerde, het beheer werd simpeler en de conversie steeg in de eerste maand met 22%. De investering was binnen 6 maanden terugverdiend, puur door de besparing op onderhoudskosten en extra omzet.
Is jouw shop ‘Total Loss’?
Ben je meer tijd kwijt aan het fixen van bugs dan aan ondernemen? Heb je het gevoel dat je systeem je groei remt? Laten we eerlijk naar je huidige situatie kijken. Soms is een grote beurt genoeg, maar als het tijd is voor iets nieuws, vertellen we je dat ook.
Plan een strategiegesprek en ontdek wat je opties zijn.