Het is de vraag die ik na “Welk platform moet ik kiezen?” het vaakst krijg: “Kees, waar haal ik goede mensen vandaan?” Als je groeit, red je het niet meer alleen. Je hebt handjes en hersens nodig. Maar wie nu probeert om e-commerce personeel te werven, komt van een koude kermis thuis. Senior developers zijn onbetaalbaar (of werken al bij Bol.com) en goede online marketeers worden dagelijks platgebeld door recruiters.
Toch lukt het sommige MKB-retailers wél om een topteam te bouwen. Hoe doen ze dat? Door te stoppen met zoeken naar het schaap met de vijf poten.
De mythe van de alleskunner
Ik zie nog te vaak vacatureteksten voorbijkomen waar ik hoofdpijn van krijg. “Gezocht: E-commerce Manager. Je kan programmeren in PHP, je snapt SEO en SEA, je schrijft foutloze nieuwsbrieven én in de piek help je mee in het magazijn.”
Laten we eerlijk zijn: die persoon bestaat niet. En als hij wel bestaat, vraagt hij een salaris waar je steil van achterover slaat. De grootste valkuil bij e-commerce personeel werven is dat je als ondernemer een kopie van jezelf zoekt. Iemand die alles een beetje kan en net zoveel hart voor de zaak heeft als jij. Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.
De Oplossing: Bouwen of Huren?
Als de ‘kant-en-klare’ senior niet te vinden is, heb je twee strategische opties die in de praktijk wél werken.
1. Leid ze zelf op (De Junior-route) Zoek niet naar skills, maar naar attitude. Een jonge, leergierige schoolverlater heeft misschien nog nooit met Shopware gewerkt, maar snapt wel hoe TikTok werkt en heeft de energie om te leren. Bij retailZ geloven we heilig in het ‘Gezel-meester’ principe. Neem een junior aan en investeer tijd om ze jouw proces te leren. Ja, dat kost in het begin tijd (en dus geld), maar je kweekt wel een loyale medewerker die precies werkt zoals jij dat wilt.
2. Flexibele Schil (De Hyve-route) Moet je die developer of die SEA-specialist wel echt in dienst nemen? Voor veel MKB-shops is dat overkill. Specialistisch werk kun je vaak beter inkopen. Werk met een vast bureau of een vaste schil van freelancers voor de technische en complexe marketingtaken. Houd de ‘eigenaarschap-taken’ (klantenservice, inkoop, content) intern. Zo houd je je vaste lasten laag en je kwaliteit hoog.
Cultuur: Jouw geheime wapen
Je kunt qua salaris en leaseauto’s waarschijnlijk niet winnen van de corporate reuzen. Waarom zou een talentvolle marketeer dan toch voor jouw webshop kiezen?
Vanwege de impact. Bij een grote corporate is een medewerker vaak een radartje in een enorme machine. Als zij een idee hebben, moet het langs drie managers en zes vergaderingen. Bij jou in het MKB is de lijn kort.
- “Heb je een goed idee voor een campagne?” -> “Prima, ga maar doen.”
- “Zie je dat dit product hard loopt?” -> “Bestel maar bij.”
Dát is je wervingskracht. Verkoop de vrijheid, de korte lijnen en het feit dat ze bij jou direct resultaat zien van hun werk. Veel professionals zijn de bureaucratie zat en zoeken precies die dynamiek van “poten in de klei”.
Conclusie: Goed e-commerce personeel werven begint bij realisme. Knip die onmogelijke vacature op in stukken. Huur de specialistische kennis in en leid het jonge talent zelf op met de vrijheid die alleen jij kunt bieden. Zo bouw je geen personeelsbestand, maar een team.