Heb je wel eens naar de webshop van je grootste concurrent gekeken en gedacht: “Waarom verkopen zij wel als een tierelier en ik niet?” Wees gerust, je bent niet alleen. Iedere ondernemer kijkt wel eens jaloers naar de buren.
Maar kijken en jaloers zijn levert niets op. Kijken en analyseren wel. Het in kaart brengen van je speelveld is essentieel voor groei. Een goede concurrentieanalyse webshop is geen spionage, het is topsport. Je moet weten hoe de tegenstander speelt om te kunnen winnen.
In dit artikel leggen we uit hoe je effectief spiekt, zonder dat je een slappe kopie wordt.
Wat moet je checken? (De checklist)
Het gaat niet alleen om de prijs. Sterker nog, vaak wint de goedkoopste niet eens. Waar moet je dan wel op letten? Speel eens voor ‘Mystery Shopper’ bij je concurrent en let op deze punten:
- De Belofte (USP’s): Waarmee schermen ze? Is het “Vandaag besteld, morgen in huis”? Of is het “Gratis advies”? Als iedereen in jouw markt op snelheid zit, kun jij misschien winnen op service.
- De Checkout: Hoe makkelijk is het om af te rekenen? Hebben ze Apple Pay? Hoeveel stappen kost het? Vaak leer je hier precies wat jij niet moet doen (of juist wel).
- Verzendkosten: Vanaf welk bedrag is verzending gratis? Als jouw drempel € 50 is en die van de concurrent € 20, verlies je daar klanten op.
- Assortiment: Hebben ze producten die jij mist? Of hebben ze juist heel veel “niet op voorraad”? Daar ligt jouw kans.
Ethiek: Inspireren mag, kopiëren is zwak
Hier gaan veel ondernemers de mist in. Ze zien een goede tekst of een mooie afbeelding bij de concurrent en doen… Ctrl+C, Ctrl+V.
Doe. Dit. Niet.
Ten eerste is het juridisch strafbaar (auteursrecht). Ten tweede straft Google je keihard af voor ‘duplicate content’. Je zakt in de zoekresultaten. Maar het belangrijkste: Kopiëren is zwak. Als je de teksten van je concurrent overneemt, neem je ook hun identiteit over. Je wordt een “grijze muis” in plaats van een uniek merk. Klanten prikken daar zo doorheen. Je wilt niet hetzelfde zijn als de concurrent, je wilt beter of anders zijn.
De retailZ aanpak: Zoek het ‘gat’
Hoe doen wij dit voor onze eigen shops en klanten? Wij zoeken naar het ‘gat’ in de markt. Toen wij zagen dat al onze concurrenten in een bepaalde niche aan het vechten waren om de laagste prijs (en dus slechte service leverden), deden wij het tegenovergestelde. Wij verhoogden de prijs én de service. We werden de ‘premium’ optie in een markt van prijsvechters. Dat werkte als een trein.
Dat inzicht krijg je alleen door een scherpe concurrentieanalyse webshop uit te voeren. Niet om ze na te doen, maar om te zien wat ze laten liggen.
Tijd voor tactiek?
Heb je het gevoel dat je vastzit in je markt? Of weet je niet goed waarin jij je nu écht onderscheidt? Soms heb je een buitenstaander nodig om dat te zien. Wij kijken graag met een frisse, tactische blik naar jouw shop én die van je buren.
Klaar om je eigen koers te varen? Plan een strategiesessie in.