Veel retailers die ik spreek, hebben de overstap naar GA4 gemaakt. Ze hebben de code op de site geplakt en… dat was het. Ze kijken naar ‘Aantal gebruikers’ en ‘Paginaweergaven’. Dat is alsof je een Ferrari koopt om er alleen boodschappen mee te doen. Standaard meet GA4 vooral dat er iemand op je site is. Maar als ondernemer wil je weten wat ze doen.
Wil je echt sturen op rendement? Dan moet je verder kijken dan de standaard rapporten. Bij het GA4 instellen voor je webshop zijn er drie ‘Custom Events’ die absoluut niet mogen ontbreken in je dashboard.
1. De ‘Add to Cart’ (De bijna-klant)
Een paginaweergave (pageview) is passief. Iemand kijkt. Een toevoeging aan de winkelwagen (add_to_cart) is actief. Iemand wil kopen. Het gat tussen deze twee statistieken is je goudmijn.
- Waarom meten? Als je ziet dat 1.000 mensen product X bekijken, maar slechts 2 mensen het in hun mandje stoppen, weet je dat er iets mis is met je aanbod (prijs, foto, levertijd).
- De Analyse: Kijk vooral naar het gat tussen Add to Cart en Purchase. Haken ze hier massaal af? Dan is je checkout waarschijnlijk te ingewikkeld of zijn je verzendkosten een verrassing. Zonder dit event vaar je blind.
2. De ‘Site Search’ (De pure intentie)
Bezoekers die je zoekbalk gebruiken, converteren gemiddeld 2 tot 3 keer beter dan bezoekers die bladeren. Ze weten namelijk al wat ze willen. Standaard ziet GA4 dat er gezocht wordt, maar je moet het finetunen om de diepte in te gaan.
- Waarom meten? Dit event vertelt je wat je mist. Zoeken mensen op “Regenlaarzen” terwijl jij die niet verkoopt? Dan heb je een inkoop-kans gevonden.
- De Inrichting: Zorg dat je bij het GA4 instellen voor je webshop ook de ‘No Results’ pagina meet. Als 100 mensen zoeken op een term en 0 resultaten krijgen, lekt daar omzet weg.
3. Filter Gebruik (De UX-Check)
Op je categoriepagina’s (PLP) staan vaak filters: Maat, Kleur, Prijs, Merk. Maar worden ze ook gebruikt? Door een custom event te hangen aan elke filter-klik, leer je hoe je klant navigeert.
- Het Inzicht: Stel je ziet dat 80% van de bezoekers direct filtert op ‘Maat’. Dan moet die filter bovenaan staan (of zelfs al opengeklapt zijn).
- De Optimalisatie: Zie je dat niemand filtert op ‘Materiaal’? Haal die filter dan weg. Het maakt je pagina rustiger en sneller. Dit soort UX-optimalisaties baseer je op data, niet op onderbuikgevoel.
Meten is weten (als je weet wát je meet)
Data verzamelen is in 2026 geen kunst meer. De kunst is om data om te zetten in actiepunten. Een kale GA4-installatie vertelt je wat er gisteren is gebeurd. Een goed ingerichte GA4-omgeving vertelt je wat je morgen moet veranderen om meer winst te maken.
Merk je dat je beslissingen neemt op basis van aannames in plaats van feiten? Laten we eens naar je tracking plan kijken. Wij richten GA4 zo in dat je niet alleen cijfers ziet, maar het verhaal van je klant.