Je kent het wel. Je zoekt in Google op die specifieke sneakers, je klikt vol verwachting op de link en dan… Bam. “404 – Page Not Found.” Of erger nog: een leeg wit scherm met een technische serverfout.
Wat doe je? Je baalt, je klikt op ‘Vorige’ en je gaat naar de concurrent. Weg bezoeker, weg omzet. In de retail is een 404-melding de digitale versie van een verkoper die zijn rug naar je toe keert. Echter, voor de slimme ondernemer is dit juist een moment om de relatie te redden. Vandaag laat ik je zien hoe je van een doodlopende weg een conversiemotor maakt, inclusief inspirerende 404 pagina webshop voorbeelden.
De Fix: Erken de fout (met een glimlach)
Fouten gebeuren. Een product is uitverkocht, een link in een oude nieuwsbrief werkt niet meer of de klant maakt een typefout. Dat is niet erg. Het is wél erg als je de klant vervolgens in het diepe gooit. Een standaard server-pagina is technisch en koud. Een custom 404-pagina is servicegericht en warm. Het zegt: “Oeps, hier ging iets mis, maar we helpen je verder.”
De ingrediënten van een goede 404
Hoe zorg je dat die verdwaalde bezoeker toch klant wordt? Als we kijken naar succesvolle 404 pagina webshop voorbeelden, zien we altijd deze drie elementen terug:
1. Humor & Erkenning Haal de spanning weg. Een beetje zelfspot doet wonderen.
- Tekst: “Oeps! We hebben overal in het magazijn gezocht, maar deze pagina is echt kwijt.”
- Beeld: Een foto van je magazijnmedewerker die vertwijfeld met een lege doos in zijn handen staat. Dit maakt je merk menselijk.
2. De Reddingsboei (Zoekbalk) De klant zocht iets. Geef ze de kans om dat opnieuw te doen. Plaats een prominente, grote zoekbalk direct onder de foutmelding.
3. De Verleiding (Aanbevolen Producten) De klant wilde geld uitgeven. Help ze daarbij! Toon onder de melding je ‘Bestsellers’ of ‘Nieuw Binnen’. Hierdoor verander je de pagina van een eindpunt in een nieuw startpunt. Data uit onze retailZ Labs laat zien dat 15% van de bezoekers op een goede 404-pagina alsnog doorklikt naar een product.
Techniek: Voorkomen is beter dan genezen
Natuurlijk is de beste 404-pagina de pagina die je nooit ziet. Vanuit technisch oogpunt (SEO) moet je je zaakjes op orde hebben.
- Verwijderde Producten: Is die jas uit de collectie? Gooi de pagina niet zomaar weg. Stel een 301-redirect in naar de hoofdcategorie ‘Jassen’ of naar het opvolgende model.
- Broken Link Checker: Scan je shop maandelijks op dode links.
Maar voor al die momenten dat er toch iets glipt (bijvoorbeeld een typefout van de klant), is je custom 404-pagina het vangnet dat omzet redt.
Check je eigen ‘achterdeur’
Wanneer heb jij voor het laatst een niet-bestaande URL op je eigen site ingetypt? Doe het eens. Typ jouwshop.nl/bestaatniet. Wat zie je? Een kille foutmelding? Of een uitnodiging om verder te winkelen?
Is het dat eerste? Dan laten we geld liggen. Laten we samen naar je User Experience (UX) kijken. Vaak zijn dit de kleine aanpassingen (“Low Hanging Fruit”) die direct rendement opleveren.