Cookiemeldingen en Privacy: Wat moet er nu écht in 2025?

Inhoudsopgave

Cookie toestemming op laptop. Accepteer cookies voor een betere ervaring op de website.

Laten we eerlijk zijn: niemand houdt van cookie-banners. Als consument klik je ze het liefst zo snel mogelijk weg, en als webshop-eigenaar vind je ze lelijk staan op je zorgvuldig ontworpen homepage.

Toch kunnen we er niet omheen. De boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zijn niet mals, en de Europese regels (AVG/GDPR) worden steeds strenger gehandhaafd. Maar er is nog een reden waarom je dit in 2025 op orde moet hebben: je marketingdata.

In dit artikel leggen we de cookie banner regels 2025 uit. Niet in juridisch jargon, maar in nuchtere ondernemerstaal.

Vroeger plaatste je gewoon een Google Analytics scriptje en klaar. Die tijd is voorbij. Google heeft Consent Mode v2 verplicht gesteld. Wat betekent dit?

Simpel gezegd: Google (en dus jouw Google Ads account) moet een digitaal signaal ontvangen of een bezoeker wel of geen toestemming heeft gegeven.

  • Geen correcte banner? Dan stopt Google met het verzamelen van data voor je doelgroepenlijsten en conversiemetingen.
  • Het gevolg: Je advertenties worden duurder en minder effectief, omdat je blind aan het varen bent.

Het gaat dus niet alleen om “de wet volgen”, het gaat om het beschermen van je marketingresultaten.

Maak het niet ingewikkelder dan nodig

Veel ondernemers zijn bang en plaatsen lappen juridische tekst op hun site. Nergens voor nodig. De basis van de Nederlandse en Europese wetgeving is transparantie en vrijwilligheid.

Wat moet er in 2025 écht op je banner staan?

  1. Duidelijke taal: Geen vaagheid. “Wij gebruiken cookies voor marketing.”
  2. Geen vooraf aangevinkte vakjes: Dit is in de EU strikt verboden. De bezoeker moet actief klikken.
  3. Weigeren moet even makkelijk zijn als accepteren: Je mag de knop “Weigeren” niet verstoppen in een submenu. De bezoeker moet net zo makkelijk ‘Nee’ kunnen zeggen als ‘Ja’.

Onze oplossing: Automatisch compliant

Bij retailZ zijn we geen juristen, maar we zijn wel experts in de praktijk. In onze eigen webshops (en die van klanten) gebruiken we bewezen tools zoals Cookiebot of Complianz.

Deze tools scannen maandelijks je website op nieuwe cookies (bijvoorbeeld als je een nieuwe plugin installeert) en passen je cookieverklaring automatisch aan. Zo ben je altijd up-to-date zonder dat je er zelf naar omkijkt. Wij richten dit zo in dat het design past bij jouw huisstijl, zodat die vervelende banner er toch nog een beetje gelikt uitziet.

Conclusie: Regel het en vergeet het

Privacy is belangrijk. Klanten willen weten dat hun gegevens veilig zijn. Een professionele cookiebanner straalt vertrouwen uit. Een amateuristische melding (“Klik hier om door te gaan”) wekt juist argwaan.

Twijfel je of jouw shop voldoet aan de cookie banner regels 2025? Of ben je bang dat je Google Ads data verliest door een verkeerde instelling? Wij kunnen een snelle compliance-check doen. Dan weet je zeker dat je juridisch veilig zit én dat je data blijft stromen.

Foto van Kees Kuijpers
Kees Kuijpers
Kees Kuijpers is de ondernemer achter retailZ. Met ruim 25 jaar ervaring van de winkelvloer tot oprichter van de grootste Magento-bouwer van de Benelux kent hij de e-commerce wereld van binnenuit. Hij helpt MKB-retailers met ambitie om rust en structuur te brengen in hun organisatie. Hoe? Door retail, techniek en logistieke processen slim te verbinden. Geen theoretische modellen, maar oplossingen die bewezen werken in de praktijk.

Verder praten over jouw situatie?

Plan een gratis kennismaking of doe de Groei‑Quickscan. Binnen 1 werkdag ontvang je reactie van ons team.