December is de maand van geven. Maar voor jouw klant is het ook de maand van stress. Cadeaus zoeken, kopen, wachten op de bezorger én dan ook nog netjes inpakken. Zeker voor mensen met twee linkerhanden is dat laatste een crime.
Hier ligt een enorme kans voor jou als retailer.
Klanten betalen namelijk graag voor gemak. Heel graag zelfs. In dit artikel leggen we uit hoe je met een simpele cadeaupapier optie webshop module niet alleen je klanten ontzorgt, maar ook je marge in de duurste maand van het jaar flink opschroeft.
De gouden checkbox: “Inpakken (+ €1,95)”
Het concept is simpel: in de checkout (winkelmandje) bied je de optie aan om het product te laten inpakken.
Veel winkeliers durven hier geen geld voor te vragen. “Dat is toch service?”, zeggen ze dan. Bij retailZ kijken we daar anders naar. Service mag geld kosten, zeker als het waarde toevoegt. Een rol luxe papier en een mooi lint kosten geld. De tijd van jouw inpakker kost geld.
Waarom zou je dat weggeven? Wij zien in onze data dat klanten zonder blikken of blozen €1,50 tot €2,95 extra afrekenen voor een professionele inpakservice. Op 1000 orders in december tikt dat lekker aan. Het is een van de makkelijkste upsells die er bestaat.
Logistiek: Hoe richt je de inpaktafel in?
De module installeren is stap één (dat doen wij voor je). Maar stap twee is de uitvoering. Als je magazijnmedewerker 10 minuten bezig is met één strik, verlies je alsnog geld.
Zo richten wij onze inpakstations in voor efficiëntie:
- De inpaktafel: Zorg voor een apart station, weg van de gewone ‘bruine dozen’. Zo houd je het schoon.
- Materiaal: Gebruik professionele rolhouders. Geen losse rollen die van tafel rollen.
- Speed-Tip: Werk met ‘sleeves’ of cadeauzakjes in plaats van los papier. Product erin, sticker erop, klaar. Dit gaat 3x sneller dan vouwen en plakken met plakband.
- Het proces: Zorg dat op de pakbon groot ‘CADEAU’ staat, zodat de inpakker het niet vergeet en per ongeluk in een saaie doos stopt.
Het resultaat: Blije ontvanger, extra marge
De cadeaupapier optie webshop integratie doet meer dan alleen omzet genereren. Het zorgt voor de ultieme unboxing experience.
Stel je voor: de ontvanger krijgt een saai bruin kartonnen doosje van de postbode. Hij maakt het open en ziet… een prachtig ingepakt cadeau met een luxe sticker en misschien zelfs een handgeschreven kaartje (ook een upsell optie!). Het ‘wauw-effect’ straalt direct af op jouw merk. De gever krijgt de complimenten (“Wat heb je dat mooi geregeld!”) en jij hebt er een loyale klant bij.
En die €1,95? Die verdwijnt bijna volledig in je winstmarge, zeker als je slim inkoopt.
Tijd voor actie
Wil jij deze december nog profiteren van de inpak-stress van je klanten? Wij kunnen de cadeauservice-module vaak binnen één dag aan je webshop toevoegen. Of het nu gaat om een simpele checkbox of een uitgebreide module waarbij de klant zelf het papiertje kiest.
Laat geen geld liggen deze kerst.